Όταν το κέντρο της εκάστοτε κοινωνίας δέχεται ένα ισχυρό κλονισμό, τότε όπως η πέτρα πού πέφτει στη ήσυχη λίμνη, κύκλοι αναταραχής εμφανίζονται σε όλο το φάσμα της κοινωνικής ζωής. Οι κεντρικοί θεσμοί της κοινωνίας είναι οι πρώτοι πού πλήττονται, ο πνευματικό κόσμος και η κεντρική πολιτική σκηνή με τα κόμματα της. Μετά ακολουθεί η αγορά και το χρήμα. Όταν όμως ο κλονισμός ακουμπήσει τα άτομα της κοινωνίας ,τότε όλοι αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει κρίση .
Η κοινωνική κρίση στη Ελλάδα ,πού σήμερα εμφανίζεται σαν οικονομική κρίση, σαν κρίση δηλαδή αγοράς και χρήματος , είναι μια κρίση πού έχει εκδηλώσει τα συμπτώματα της, τουλάχιστον από την περίοδο του 1985 και εντεύθεν . Κυρίως έχει να κάνει , κατά την γνώμη μου , με τρεις παράγοντες:
Α. Ο κοινωνικός αέρας αλλαγής πού έφερε η πτώση της χούντας ,δεν μπόρεσε να αποδώσει ότι υποσχόταν ,κυρίως ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης και οργάνωσης της ελληνικής κοινωνίας . Οι δυνάμεις πού εμφορούντο από αυτόν τον αέρα δεν κατόρθωσαν πολιτικά να τον μετουσιώσουν σε κάτι συντελεστικά διαφορετικό. Αντιθέτως τον εξαργύρωσαν μέσα στη στειρότητα μιας πολιτικής σκηνής ,πού σαν μοναδικό της μέλημα είχε, να εξαλείψει από αυτόν τον αέρα οτιδήποτε επικίνδυνο είχε για αυτήν.
Β. Ολόκληρη η ελληνική κοινωνία σε συμφωνία με την πολιτική της ηγεσία, εγκατέλειψε σταδιακά οποιαδήποτε προοπτική ουσιαστικής ανάπτυξης σε οποιοδήποτε επίπεδο -πνευματικό,κοινωνικό ,πολιτικό, οικονομικό - ενστερνιζόμενη ολοσχερώς μια ευρωπαϊκή προοπτική επιχορηγήσεων και δεσμεύσεων , πού επί της ουσίας την εγκλώβισαν σε μια χρόνια μαλάκυνση όλων των δημιουργικών της προοπτικών.
Γ. Η ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να αναγνωρίσει πλέον ποιο είναι το κέντρο με βάση το οποίο κατευθύνει τις δημιουργικές της δυνάμεις .Εγκλωβισμένη ανάμεσα σε μια Ευρώπη πού έχει παραδώσει τον εαυτόν της στη τεχνολογική ανάπτυξη και την λογική μιας αντι-ανθρώπινης αγοράς και σε μια Ανατολή πού δεν έχει αποφασίσει ακόμα αν θα ακολουθήσει το όραμα ενός θεοκρατικού κράτους ,η ελληνική κοινωνία μοιάζει να μην έχει καμιά έμπνευση σε τι να στραφεί. Κυρίως ,όμως , φαίνεται να μην μπορεί να παράγει τίποτα πλέον, ούτε στο πνευματικό αλλά ούτε στο υλικό κόσμο.
Οι πνευματικές δυνάμεις της Ελλάδας μοιάζουν να βρίσκονται σε μακάριο ύπνο και όταν κάποια στιγμή ξυπνούν, μοιάζουν να μωρολογούν , αναζητώντας άλλοθι σε μια ένδοξη αρχαιότητα . Η εσωτερική κρίση λοιπόν της ελληνικής κοινωνίας αφού για χρόνια εξάντλησε όποιο στεγανό την κρατούσε μακριά από τα άτομα πού την απαρτίζουν, έσκασε με μεγαλοπρέπεια και με τον μανδύα της οικονομικής κρίσης και έχει ταράξει την ψυχή και την τσέπη. Οι άνθρωποι,όντας αποξενωμένοι από την ψυχή τους ,εστίασαν την κρίση στο αποτέλεσμα ,πού είναι η οικονομική ανέχεια.
Παρ’ όλα αυτά όμως δεν παύει να είναι κρίση .Αν προσθέσουμε σε αυτό ότι δεν φαίνεται να έχουμε ορατά όπλα να την αντιμετωπίσουμε , το πρόβλημα θέλει σκέψη για να βγει από την στενωπό που περνά.
Το πρώτο ψυχικό σύμπτωμα των ανθρώπων της κοινωνίας μας, από την στιγμή πού έχει γίνει ορατή η κρίση, είναι ο παντοδύναμος φόβος . Ο φόβος ,γενικά, εκδηλώνεται την στιγμή πού ο άνθρωπος χάνει τη βεβαιότητα ότι μπορεί να ελέγξει την εξέλιξη της ζωής του. Είναι ένα αίσθημα πού κυριολεκτικά συνοδεύει το ανθρώπινο πλάσμα σε όλη την ιστορία του. Συνηθίζει να κρύβεται πίσω από τα ψεύτικα πέπλα της ανθρώπινης ψευδαίσθησης ότι ελέγχει την ζωή της και ξεπροβάλλει αρχοντικά όταν τα πέπλα αυτά διαρρηγνύονται κυρίως από την φθαρτότητα της ανθρώπινης ύπαρξης . Ο φόβος σε συνθήκες κρίσης συνήθως άπτεται του κινδύνου πού προκύπτει από την αδυναμία να επιβιώσεις μέσα σε ένα κόσμο που στροβιλίζεται από δυνάμεις υπέρτερες. Δυνάμεις πού μπορούν να ελέγξουν αν θα έχεις ή όχι δουλειά ,άρα και χρήματα για να επιβιώσεις .Είναι φόβος πού προκύπτει από την βαθιά πεποίθηση του ανθρώπου ότι τελικά δεν μπορεί να ποντάρει πουθενά αλλού παρά μόνο στον εαυτό του και ότι αυτός ο εαυτός στη προκείμενη στιγμή είναι αδύναμος .
Ο συγκεκριμένος τύπος φόβου προκύπτει από την βεβαιότητα ότι η κοινωνία δεν είναι το κύτταρο πού θα φροντίσει τα μέλη της σε συνθήκες κρίσης ,αλλά και ότι το άτομο έχει αποκόψει τις οργανικές του επενδύσεις μέσα στη κοινωνία. Η κοινωνία και το άτομο βρίσκονται σε μια σχέση χρήσης και όχι αγάπης και φροντίδας. Σε τέτοιου είδους κοινωνίες ο φόβος μπορεί να είναι ένα έναυσμα για μια άλλου τύπου συνειδητοποίηση πού να σπάσει τα στενά όρια της χρήσης και από τα δύο μέλη . Αν ο φόβος παραμείνει στα αυτιστικά του πλαίσια ,δίνει μια παράλληλη ψυχική παρεκτροπή στα άτομα .Την ανάγκη να βρεις κάποιον η κάποιους και να τους αποδώσεις ευθύνες για την κατάσταση πού έχεις περιπέσει.
Συνήθως αυτή η παρεκτροπή επειδή στερείται διαύγειας και διακατέχεται από σύγχυση, στρέφεται στους πιο αδύναμους αυτής της κοινωνίας . Παλαιότερα η κοινωνία θυσίαζε κάποιο μέλος της –ανάπηρο, υπερβολικά άσχημο-με σκοπό να άρει το αδιέξοδο στο οποίο είχε περιπέσει. Σήμερα ,η τηλεόραση στρέφει την μήνη του κόσμου σε διάφορες κοινωνικές ομάδες – δημοσίους υπαλλήλους ,συνδικαλιστές υψηλά αμειβόμενους - καθιστώντας τους υπεύθυνους τάχα για το ρεζιλίκι της οικονομίας .
Ο θυμός και η κακία είναι επίσης δυο παρεκτροπές πού παρατηρούνται τις μέρες μας . Θυμός γιατί φαίνεται να μας έχουν πιάσει κοιμώμενους μακαρίως τον ύπνο μιας ζωής δίχως νόημα και περιεχόμενο αλλά κυρίως κακία γιατί όσα μας έταξαν ,όσοι ανέκαθεν μας εξαπατούσαν συνειδητά, αποδείχτηκαν φρούδες ελπίδες και όνειρα στη πτώση ενός κοινωνικού μοντέλου ζωής πού δεν έχει ιερό και όσιο.
Η πορεία στη σκοτεινή νύκτα της ψυχής πού βιώνει κρίση ,δεν θα μπορούσε να μην περιπέσει σε απογοήτευση. Μια ψυχική παρεκτροπή πού σε καθηλώνει όχι μόνο στο να αντιδράσεις αλλά και να σκεφτείς με ψυχραιμία στο πώς θα ανταπεξέλθεις στα δύσκολα πού έχεις βρεθεί. Η απογοήτευση έχει καταντήσει κοινωνικό σπορ στις μέρες μας ,ανεβάζοντας τα ποσοστά των ανθρώπων πού αυτοκτονούν, αλλά και των ανθρώπων με εμφανή συμπτώματα κατάθλιψης.
Οι άνθρωποι, καθημερινά , βιώνουν με βουβό τρόπο την πληθώρα αυτή των αρνητικών ψυχικών παρεκτροπών ,μολύνοντας την ψυχή τους και φλερτάροντας αναπόφευκτα με την προοπτική να αρρωστήσουν . Στατιστικά έχει παρατηρηθεί ότι σε ανάλογες περιόδους οι αρρώστιες αλλά και πρόωροι θάνατοι από υπερβολικό άγχος και πίεση ανεβάζουν τα ποσοστά τους . Το εντυπωσιακό είναι ότι παρόλο πού λίγο ως πολύ αυτά είναι γνωστά ,όλοι κάνουμε σαν να μην υπάρχουν . Συμπεριφερόμαστε σαν να ελέγχουμε τα πράγματα και όχι σαν να έχουμε χάσει τα αυγά και τα πασχάλια. Βυθιζόμαστε στη επιβίωση ,ξεχνώντας όλο και πιο πολύ τι θα μπορούσε να σημαίνει το να ζούμε πραγματικά. Σε λίγο θα το ξεχάσουμε ολοσχερώς ,πνιγμένοι μέσα σε οικονομικούς δείκτες και τρομολαγνικές ανακοινώσεις για περισσότερες περικοπές εισοδημάτων . Είναι το τίμημα πού πληρώνουμε ,για όλα εκείνα πού αφήσαμε να περάσουν, δίχως να αντιδράσουμε .
Αυτό πού απαιτείται όμως αυτή την στιγμή , δεν είναι να συμβάλουμε στη περαιτέρω εξαθλίωση μας ,αλλά να ξανασυναντήσουμε το όραμα μας για μια ζωή με νόημα και περιεχόμενο, μια ζωή αλληλέγγυα και με πνεύμα . Μια ζωή πού να μπορεί να έχει χιούμορ και εφευρετικότητα . Μια ζωή πού κεντρικό της στοιχείο να είναι η αγάπη και η κατανόηση και όχι η εμπάθεια και το συμφέρον . Μια ζωή πού να είναι αντάξια του ανθρώπου.
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάνετε δουλειά καλή εκεί στα υπόγεια, όπως φαίνεται...
Κάτι που με απασχολεί:
Μήπως είναι πολύ αργά πια για να νικήσει η διαλυμένη κοινωνία μας τον φόβο;
Μήπως "προτιμήσει" αυτό που συνήθως "προτιμάει" σε τέτοιες καταστάσεις, δηλαδή τη διέξοδο της βίας σε βάρος των πιο αδύνατων (πχ μεταναστών) και ίσως του πόλεμου;
Πολύ μεστό κείμενο και ως προς τα αίτια που μας οδήγησαν στην κρίση και ως προς το πώς βιώνεται αυτή. Εχω τον πειρασμό να τα σχολιάσω όλα αλλά θα επικεντρωθώ σε δυο σημεία:
ΑπάντησηΔιαγραφή«Η κοινωνική κρίση στη Ελλάδα ,πού σήμερα εμφανίζεται σαν οικονομική κρίση, σαν κρίση δηλαδή αγοράς και χρήματος , είναι μια κρίση πού έχει εκδηλώσει τα συμπτώματα της, τουλάχιστον από την περίοδο του 1985 και εντεύθεν.»
Ναι, τουλάχιστον από το 1985 φανερά αλλά πολύ πιο πριν υποδόρια διότι το ξένο σκουλήκι αρχίζει να κατατρώγει πολιτισμικά τον τόπο ήδη από τον β παγκόσμιο πόλεμο όταν υποδεχόμαστε τους αμερικανούς σαν απελευθερωτές. Το αμερικανικό όνειρο μεταναστεύει παντοδύναμο στην Ελλάδα εισβάλλοντας στην μουσική, τους χορούς, το ντύσιμο, τα έθιμα και την γλώσσα. Το τζην και η κόκα κολα συνυπάρχουν με τον μεγαλύτερο αντιαμερικανικό αγώνα. Υπάρχει μια ασυνέπεια μεταξύ δεοντολογίας και καθημερινής πρακτικής. Η σημερινή γενιά σπουδάζει την ελληνικότητα δεν την έχει βιώσει όμως ποτέ κι έτσι το ελληνικό στοιχείο φαντάζει στα μάτια της σαν φολκλόρ. Εμείς οι παλαιότεροι που προλάβαμε την Πειραϊκή Πατραίκή την Πίτσος και τα αραποσίτια καταλαβαίνουμε ότι λειτουργούμε πλέον όχι σαν ο εαυτός μας αλλά σαν ο Άλλος. Δεν είμαστε εμείς στην καθημερινή μας έκφανση αλλά οι Αλλοι. Οι νέοι δεν το καταλαβαίνουν. Είναι οι Αλλοι όπως κατασκευάστηκαν από τις πολυεθνικές, την τηλεόραση, την βιομηχανία της μουσικής και το Χόλλυγουντ. Τελευταία προστέθηκε και η πανώλη του ιντερνετ που έκανε ριμπουτ, λογκ ιν και σέιβ ( ας ελπίσω όχι για πάντα) μια νέα τάξη πραγμάτων.
«Ο φόβος σε συνθήκες κρίσης συνήθως άπτεται του κινδύνου πού προκύπτει από την αδυναμία να επιβιώσεις μέσα σε ένα κόσμο που στροβιλίζεται από δυνάμεις υπέρτερες. Δυνάμεις πού μπορούν να ελέγξουν αν θα έχεις ή όχι δουλειά ,άρα και χρήματα για να επιβιώσεις .Είναι φόβος πού προκύπτει από την βαθιά πεποίθηση του ανθρώπου ότι τελικά δεν μπορεί να ποντάρει πουθενά αλλού παρά μόνο στον εαυτό του και ότι αυτός ο εαυτός στη προκείμενη στιγμή είναι αδύναμος.»
Και ιδού ο φόβος. Πηγάζει από το γεγονός ότι δεν είμαστε πια ο εαυτός μας.
Εκείνο που παλαιότερα ήταν το καύχημα ενός άνδρα, να ποντάρει δηλαδή μόνο στον εαυτό του κατήντησε εφιάλτης. Και τι είχαν οι παλαιοί εκτός από ΔΥΟ ΧΕΡΙΑ, μια τέχνη, μια δούλεψη….Τώρα πώς να ποντάρει στον εαυτό του αφού ποντάρησε για δεκαετίες στο Δημόσιο και τις Πολυενθικές;
Ευχαριστώ για το κείμενο.
Λυγκέα, το κείμενό σου ήταν ότι καλύτερο μπορούσε να μου συμβεί μια Παρασκευή και 13 !
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου έδωσε φως με τη διαύγειά του και δύναμη με τη ψυχραιμία του. Μου εξήγησε τις παλίνδρομες κινήσεις που έβλεπα τριγύρω μου και μου απορροφούσαν μπόλικη φαιά ουσία για να τις εξηγήσω.
Με συγκίνησε με το πόσο απλά αναφέρεται στην κατάσταση της Δϋσης και της Ανατολής... και τέλος με έκανε να σταθώ
στο χιούμορ και στην εφευρετικότητα που αναφέρεις μαζί με τα άλλα τα ωραία αυτής της ζωής...
το διαβάζω σχεδόν καθε μέρα, ιδίως όταν ο φόβος με αρπάζει απο το λαιμό... σε ευχαριστώ για το φως, την ηρεμία του, την ανθρωπιά του... έχω την αίσθηση ότι αυτό το κείμενο, επιτέλους, μας συμπεριλαμβάνει όλους ... με έκανε να αισθανθώ ότι ανήκω κάπου και ότι συνυπάρχω ουσιαστικά με κάποιους άλλους, έστω και με αυτόν που το έγραψε....
Σωστά τα λες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυθύβολο, Λυγκέα. Στην καρδιά, που λένε. Στην καρδιά του προβλήματος της κρίσης. Και στην καρδιά του ανθρώπου, του καθενός από μας. Μια συγκινητική απεικόνιση του έξω-μέσα κόσμου και του τότε-τώρα χρόνου. Παρηγορητική πολύ γιατί όταν βλέπεις τι σου συμβαίνει το φοβάσαι λιγότερο. Ευχαριστούμε. Από καρδιάς.
ΑπάντησηΔιαγραφή